Gazdaság,  Hírek

A milliárdos rejtélye: Miért akarja megvenni a Royal Mailt?

Április végén a több mint 500 éves Royal Mail irányítása egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky kezébe kerül, aki nemcsak egy futballklub társtulajdonosa, hanem jelentős befektetője egy brit szupermarketláncnak is. De miért érdekli őt ez az elöregedett intézmény? Kretinsky, aki a cseh Szfinx néven ismert, a Claridge’s szállodában reggelizett, ahol egy üres teáskannát és forró vizet kért, hogy a saját kínai zöld teáját elkészíthesse. Magas, jól megjelenő férfi, akinek a szemei acélosak, de mindvégig udvarias és figyelmes. A Sunday Times Rich List szerint a vagyona 6 milliárd font körül mozog, és mivel jogászként kezdte pályafutását, a pénzét elsősorban az európai energiapiacokon szerezte.

A megbeszélésünk során próbáltam meggyőzni őt, hogy beszéljen a Royal Mail megvásárlására tett merész kísérletéről, amely egykor brit nemzeti kincsként volt számon tartva. A cseh milliárdos vásárlói profilja nem éppen a legkedvezőbb a szakszervezetek és a kormány számára, mivel cégei orosz gázt szállító vezetéket üzemeltetnek, amely nyilvánvalóan érzékeny kérdés. Ennek ellenére a brit kormány jóváhagyta Kretinsky ajánlatát, miután ő „jogi kötelezettségeket” vállalt, amelyek révén a kormány értesítést kap minden jelentős változásról a Royal Mail tulajdonában, székhelyén és adórezidenciáján.

A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított több mint 500 évvel ezelőtt, az utóbbi években azonban súlyos problémákkal küzd. A levélforgalom drámai csökkenésével és a piaci részesedés elvesztésével néz szembe, miközben a dolgozói bázissal is feszültségek adódtak a sorozatos sztrájkok miatt. A cég levélüzlete 2004-ben 20 milliárd levéllel zárt, tavalyra azonban ez a szám már 7 milliárd alá csökkent. A Royal Mail nemcsak a levélforgalom csökkenésével, hanem a közelmúltban kiszabott bírságokkal is szembesült, amikor az Ofcom szabályozó szerv 10,5 millió font bírságot szabott ki, mivel nem teljesítette a levélkézbesítési célokat.

Habár az e-kereskedelem fellendülése a csomagok forgalmának nővekedését hozta, a Royal Mail részesedése a jövedelmezőbb csomagküldő piacon csökkent, ahogy új versenytársak, mint a DPD, DHL, Amazon és Evri megjelentek a piacon. A Royal Mail 2012-ben vált el a Post Office-tól, majd 2013-ban privatizálták, 3,3 milliárd font értéken. A részvények az első kereskedési napon 38%-kal emelkedtek, ami kormányzati kritikákat váltott ki, miszerint az értékesítés a piaci áron aluli volt. A cég értéke a Covid-időszak alatt, 2021 májusában meghaladta a 6 milliárd fontot, de Kretinsky ajánlata előtt már csak 2 milliárd font körüli értéket képviselt.

Kretinsky úgy véli, hogy a Royal Mail problémáit hosszú távú befektetésekkel és modernizálással lehet orvosolni, de az iparági elemzők figyelmeztetnek, hogy ezek a kihívások nem alábecsülendők. A Royal Mail-nek számos jogi és szabályozási kötelezettsége van, amelyek hátrányt jelentenek a versenytársakkal szemben, mivel a cégnek kötelezően hat napon át kell kézbesítenie a leveleket és öt napon át a csomagokat. Kretinsky azt is hangsúlyozta, hogy tervei között szerepel a logisztikai szektor megerősítése, ahol a Royal Mail a középpontban áll.

A Royal Mail jövője érdekében Kretinsky reméli, hogy az Ofcom csökkenti a másodosztályú levelek kézbesítési kötelességeit, ami évente 300 millió font megtakarítást hozhatna. Eddig az Ofcom vezérigazgatója, Melanie Dawes, a jövőbeli szolgáltatások gazdaságosságáról beszélt, és jelezte, hogy tervezik a szabályozások felülvizsgálatát.

A Royal Mail számára elengedhetetlen, hogy a csomagküldő üzletágban növelje részesedését, és a cég jelenlegi 1,500 zárója helyett legalább 20,000-ra szeretné emelni ezt a számot. Kretinsky célja, hogy a GLS európai tapasztalatait hasznosítsa a Royal Mail működésében, lehetőséget teremtve a cég fejlődésére. Az elkövetkező időszak kihívásai mellett a vásárlók számára is új élményeket hozhat a Royal Mail, hiszen a csomagzárak és új szolgáltatások bevezetésével kényelmesebbé válhat a kézbesítés. Kretinsky optimistán tekint a jövőbe, és reméli, hogy a Royal Mail egy sikeres európai logisztikai szereplővé válhat.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük